لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 3 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
مشخصات کلی نام درس علوم: بخش 3 ماشین ها
تعداد دانش آموزان 18 نفر
پایه: پنجم دبستان معلم مربوطه
اهداف کلی: دانش آموزان با ماشین ها و کاربرد آنها در زندگی روزمره آشنا می شوند.
اهداف جزئی: دانش آموزان بتوانند چند ماشین ساده را بیان کنند.
دانش آموزان بتوانند از سطح شیبدار در مکان های مختلف استفاده کنند.
دانش آموزان بتوانند چند ماشین که موتور الکتریکی دارد بیان کنند.
اهداف رفتاری: دلیل حرکت اجسام را بیان می کنند.
چند ماشین ساده را نام می برند.
نقش تکیه گاه را در اهرم بیان می کنند و در زندگی روزمره از آن استفاده می کند.
اهرم را تعریف می کنند و قسمت های آن را نام می برد.
سطح شیبدار را تعریف می کند.
اثر طول سطح و ارتفاع را در حرکت اجسام بر روی سطح شیبدار بیان می کنند و در موقعیت های مختلف از آن استفاده می کند.
درباره ی کاربرد سطح شیبدار اطلاعات جمع آوری می کند.
درباره ی کاربرد سطح شیبدار اطلاعات جمع آوری می کند.
موتور الکتریکی را تعریف می کند.
کاربرد موتور الکتریکی را در زندگی روزمره بیان می کند.
نقش استفاده از انرژی الکتریکی را در زندگی بیان می کند.
چند وسیله که موتور الکتریکی دارند نام می برد. چند ماشین ساده و پیچیده را نام می برد.
وسایل کمک آموزشی: میله، سطل پر از شن، تکیه گاه- چند دانش آموز- تعدادی گیره ی کاغذی- خط کش- در نوشابه باز کن- قیچی- بیل- میخ کش- چند تخته با سطوح صاف با طول های مختلف
روش: پرسش و پاسخ و مشارکتی
فعالیت های قبل از تدریس: سلام و احوالپرسی- حضور و غیاب- خواندن چند آیه از قرآن مجید.
پرسیدن چند سئوال از درس قبل و در صورت لزوم رفع اشکال
ارزشیابی تشخیصی: چه عواملی باعث زنگ زدن آهن می شود.
سوختن چوب چه نوع تغییری است.
چند مثال برای تغییر فیزیکی بزنید.
ارائه درس:
دانش آموزان تصویر عنوان درس را مشاهده می کنند و در مورد آن به گفتگو می پردازند.
متن درس را خوانده و با استفاده از دانش قبلی خود و هم کلاسی هاش گفتگو می کند. یک جسم سنگین را یک بار بدون استفاده از وسایل و بار دیگر با کمک یک میله و تکیه گاه از زمین بلند می کند و به مقایسه ی نیروی به کار گرفته شده می پردازد تا به نتیجه برسد.
یک سطح شن یا جسم سنگینی را با کمک میله و تکیه گاه جابه جا می کنیم، یک بار تکیه گاه را به جسم نزدیک می کنیم و بار دیگر محل اثر نیرو را در میله تغییر می دهیم و مقدار نیروی لازم را برای بالا بردن جسم مقایسه می کنیم.
برای به تعادل رساندن یک خط کش آویزان راه های مختلفی را پیشنهاد و آن ها را آزمایش می کنیم.
اهرم های مختلف و قسمت های اصلی اهرم ساده را مشخص می کنیم.
1- تکیه گاه 2- قسمتی که به آن نیرو وارد می کنیم. 3- قسمتی که اهرم بر جسم نیرو وارد می کند.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 9 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
-طرح درس :
ادبیات فارسی 2
نام و نام خانوادگی مدرس :
زیبا سادات باقریان
پایه :
دوم دبیرستان
رشته :
کلیه رشته ها
سال تحصیلی :
1389-1388
هدف کلی درس: آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان
آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها
توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال
ماهها
هفته ها
جلسه
روز
تاریخ
درس
موضوع و عنوان درس
هدف ویژه درس
فعالیت های دیگر
مهر
هفته اول
1
شنبه
6/7/87
درس اول
الهی
همای رحمت
آشنایی با ادب گذشته
آشنایی با نثر عارفانه
آشنایی با نثر مسجع
آشنایی با غزل شور انگیز شهریار در وصف مولای متقیان
آشنا یی دانش آموزان با شیوه ی همیاری
گروه بندی دانش آموزان
توضیحاتی در باره ی کلیات ادبی
هفته دوم
2
شنبه
13/7/87
درس دوم
ادبیات حماسی رستم و اشکبوس
آشنایی با ادبیات حماسی و ویژگی های سبکی شاهنامه
آشنایی با مفاهیم وپیام های شعر حماسی
آشنایی با گونه ای از حماسه ی مصنوع
پرسش شفاهی
توزیع جزوات نمونه سوال
کار گروهی
پاسخ خود آزمایی ها
ارائه ی کتاب شاهنامه و معرفی آثار ی چند درباره ی این کتاب ارزشمند
هفته سوم
3
شنبه
20/7/87
درس سوم
حمله ی حیدری
آشنایی با ادبیات حماسی
آشنایی با گونه ای از حماسه ی مصنوع
پرسش گروهی
کنترل دفاتر دانش آموزان
پاسخ خود آزمایی ها
کار گروهی
هفته چهارم
4
شنبه
27/7/87
درس چهارم
و
پنجم
ادبیات نمایشی
بچه های آسمان
ادبیات داستانی معاصر
کباب غاز یا رساله در حکمت مطلقه ی « از ماست که بر ماست »
آشنایی با فیلم نامه نویسان معروف
آشنایی با نمونه ای از فیلم نامه
آشنایی باعناصر تشکیل دهنده داستان
تفاوت داستان های امروز و دیروز
آشنایی با سیر تحول و جلوه های گوناگون ادبیات داستانی معاصر
آشنایی با نثر ساده و طنز آمیز محمد علی جمال زاده
آزمون ماهانه
نمایش فیلم
( در ساعتی فوق العاده )
طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی
مهرماه
طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 2
آبان ماه
طرح درس :
ادبیات فارسی 2
نام و نام خانوادگی مدرس : زیبا سادات باقریان
پایه :
دوم دبیرستان
رشته :
کلیه ی رشته ها
سال تحصیلی :
1388-1387
دبیرستان دخترانه امام رضا (ع )
(ناحیه 4)
هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان
آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها
توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال
ماهها
هفته ها
جلسه
روز و تاریخ
درس
موضوع و عنوان درس
هدف ویژه درس
فعالیت های دیگر
آبان
هفته اول
5
شنبه
4/8/87
تعطیل رسمی به مناسبت شهادت امام جعفر صادق
هفته دوم
6
شنبه
11/8/87
ادامه ی
درس پنجم
کباب غاز یا رساله در حکمت مطلقه ی « از ماست که بر ماست »
آشنایی با نثر ساده و طنز آمیز محمد علی جمال زاده
بررسی اشکالات اوراق امتحانی
کنترل جزوات نمونه سوال
پاسخ خود آزمایی ها
هفته سوم
7
شنبه
18/8/87
درس ششم
و
هفتم
گیله مرد
سووشون
آشنیی با نمونه ای از داستان های نویسندگان مبارز ایران
آشنایی با جریان داستان نویسی معاصر ایران
پرسش گروهی
کنترل دفاتر دانش آموزان
پاسخ خود آزمایی ها
فعالیت گروهی
هفته چهارم
8
شنبه
25/8/87
درس هشتم
ادبیات پایداری
کلبه ی عمو تم
آشنایی با جلوه های اساسی ادبیات پایداری در جهان
آشنایی با نمونهای از ادب مقاومت
آشنایی با برخی از نویسندگان برجسته ی ادب پایداری در جهان
آزمون ماهانه
پاسخ خود آزمایی ها
کنترل جزوات نمونه سوال
کار گروهی
طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 2
آذر ماه
طرح درس :
ادبیات فارسی 2
نام و نام خانوادگی مدرس :
زیبا سادات باقریان
پایه :
دوم دبیرستان
رشته :
کلیه ی رشته ها
سال تحصیلی :
1388-1387
دبیرستان دخترانه امام رضا (ع )
(ناحیه 4)
هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان
آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها
توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال
ماهها
هفته ها
جلسه
روز و تاریخ
درس
موضوع و عنوان درس
هدف ویژه درس
فعالیت های دیگر
آذر
هفته اول
9
شنبه
2/9/87
درس نهم
در بیابان های تبعید
از یک انسان
آشنایی با نمونه های دیگر از ادبیات پایداری
آشنایی با نمونه های آثار ادبی جهان ومشترکات وپیوندهای آن با ادبیات فارسی
بررسی اشکالات اوراق امتحانی
پرسش شعر حفظی
فعالیت گروهی
پاسخ خود آزمایی ها
هفته دوم
10
شنبه
9/9/87
درس دهم
دخترک بینوا
آشنایی با افکار و اندیشه های ملل از طریق آثار ادبی آنان
آشنایی با نمونه ای از آثار ادبی مشهور جهان
پرسش شفاهی
کنترل دفاتر دانش آموزان
فعالیت گروهی
پاسخ خود آزمایی ها
پرسش شعر حفظی
هفته سوم
11
شنبه
16/9/87
درس یازدهم
هدیه ی سال نو
مائده های زمینی
آشنایی با برخی دیگر از چهره های ادبی جهان
پرسش گروهی
کنترل دفاتر دانش آموزان
کنترل جزوات نمونه سوال
فعالیت گروهی
پرسش شعر حفظی
هفته چهارم
12
شنبه
23/9/87
برگزاری آزمون مستمر
به منظور ارزشیابی پایانی و آماده سازی دانش آموز برای شرکت در آزمون پایانی نیمه ی اول
آشنایی با داستان برون مرزی تا گور ونمونه ای از شعراو
هفته پنجم
13
شنبه
30/9/87
بررسی اشکالات اوراق امتحانی ، دوره ی کتاب، مروری بر نمونه سوالات امتحانات نهایی و آماده سازی دانش آموزان برای شرکت در آزمون پایانی نیمه ی اول با موفقیت
طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 2
دی ماه
طرح درس :
ادبیات فارسی 2
نام و نام خانوادگی مدرس :
زیبا سادات باقریان
پایه :
دسوم دبیرستان
رشته :
کلیه ی رشته ها
سال تحصیلی :
1388-1387
دبیرستان دخترانه امام رضا (ع )
(ناحیه 4)
هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان
آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها
توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال
ماهها
هفته ها
جلسه
روز و تاریخ
درس
موضوع و عنوان درس
هدف ویژه درس
فعالیت های دیگر
دی
هفته اول
برگزاری امتحانات پایانی نیمه ی اول سال تحصیلی
هفته دوم
هفته سوم
هفته چهارم
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 3 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
مشخصات کلی نام درس علوم: بخش 3 ماشین ها
تعداد دانش آموزان 18 نفر
پایه: پنجم دبستان معلم مربوطه
اهداف کلی: دانش آموزان با ماشین ها و کاربرد آنها در زندگی روزمره آشنا می شوند.
اهداف جزئی: دانش آموزان بتوانند چند ماشین ساده را بیان کنند.
دانش آموزان بتوانند از سطح شیبدار در مکان های مختلف استفاده کنند.
دانش آموزان بتوانند چند ماشین که موتور الکتریکی دارد بیان کنند.
اهداف رفتاری: دلیل حرکت اجسام را بیان می کنند.
چند ماشین ساده را نام می برند.
نقش تکیه گاه را در اهرم بیان می کنند و در زندگی روزمره از آن استفاده می کند.
اهرم را تعریف می کنند و قسمت های آن را نام می برد.
سطح شیبدار را تعریف می کند.
اثر طول سطح و ارتفاع را در حرکت اجسام بر روی سطح شیبدار بیان می کنند و در موقعیت های مختلف از آن استفاده می کند.
درباره ی کاربرد سطح شیبدار اطلاعات جمع آوری می کند.
درباره ی کاربرد سطح شیبدار اطلاعات جمع آوری می کند.
موتور الکتریکی را تعریف می کند.
کاربرد موتور الکتریکی را در زندگی روزمره بیان می کند.
نقش استفاده از انرژی الکتریکی را در زندگی بیان می کند.
چند وسیله که موتور الکتریکی دارند نام می برد. چند ماشین ساده و پیچیده را نام می برد.
وسایل کمک آموزشی: میله، سطل پر از شن، تکیه گاه- چند دانش آموز- تعدادی گیره ی کاغذی- خط کش- در نوشابه باز کن- قیچی- بیل- میخ کش- چند تخته با سطوح صاف با طول های مختلف
روش: پرسش و پاسخ و مشارکتی
فعالیت های قبل از تدریس: سلام و احوالپرسی- حضور و غیاب- خواندن چند آیه از قرآن مجید.
پرسیدن چند سئوال از درس قبل و در صورت لزوم رفع اشکال
ارزشیابی تشخیصی: چه عواملی باعث زنگ زدن آهن می شود.
سوختن چوب چه نوع تغییری است.
چند مثال برای تغییر فیزیکی بزنید.
ارائه درس:
دانش آموزان تصویر عنوان درس را مشاهده می کنند و در مورد آن به گفتگو می پردازند.
متن درس را خوانده و با استفاده از دانش قبلی خود و هم کلاسی هاش گفتگو می کند. یک جسم سنگین را یک بار بدون استفاده از وسایل و بار دیگر با کمک یک میله و تکیه گاه از زمین بلند می کند و به مقایسه ی نیروی به کار گرفته شده می پردازد تا به نتیجه برسد.
یک سطح شن یا جسم سنگینی را با کمک میله و تکیه گاه جابه جا می کنیم، یک بار تکیه گاه را به جسم نزدیک می کنیم و بار دیگر محل اثر نیرو را در میله تغییر می دهیم و مقدار نیروی لازم را برای بالا بردن جسم مقایسه می کنیم.
برای به تعادل رساندن یک خط کش آویزان راه های مختلفی را پیشنهاد و آن ها را آزمایش می کنیم.
اهرم های مختلف و قسمت های اصلی اهرم ساده را مشخص می کنیم.
1- تکیه گاه 2- قسمتی که به آن نیرو وارد می کنیم. 3- قسمتی که اهرم بر جسم نیرو وارد می کند.
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 9 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
طرح درس :
ادبیات فارسی 3
نام و نام خانوادگی مدرس:
زیبا سادات باقریان
پایه :
سوم دبیرستان
رشته :
علوم تجربی و ریاضی فیزیک
سال تحصیلی :
1388-1387
دبیرستان دخترانه امام رضا (ع) (ناحیه 4)
هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان
آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها
توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال
ماهها
هفته ها
جلسه
روز
تاریخ
درس
موضوع و عنوان درس
هدف ویژه درس
فعالیت های دیگر
مهر
هفته اول
1
شنبه
6/7/87
درس اول
ما همچنان در اول وصف تو مانده ایم
آشنایی با ادب گذشته
آشنایی با نوعی تحمیدیه
آشنایی با نثر مسجع
آشنا یی دانش آموزان با شیوه ی همیاری
گروه بندی دانش آموزان
توضیحاتی در باره ی کلیات ادبی
ارائه کتاب گلستان سعدی برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با این اثر ارزشمند
هفته دوم
2
شنبه
13/7/87
ادامه ی درس اول
افلاک حریم بارگاهت
آشنایی با قالب ترکیب بند و کاربرد آن
آشنایی با واژگان کهن و آرایه های موجود
پرسش شفاهی
توزیع جزوات نمونه سوال
کار گروهی
هفته سوم
3
شنبه
20/7/87
درس دوم
رزم رستم و اسفندیار
آشنایی با ادبیات حماسی و ویژگی های سبکی شاهنامه
پرسش گروهی
کنترل دفاتر دانش آموزان ارائه ی کتاب شاهنامه و معرفی آثار ی چند درباره ی این کتاب ارزشمند
پاسخ خود آزمایی ها
کار گروهی
هفته چهارم
4
شنبه
27/7/87
ادامه ی درس دوم و درس سوم
رزم رستم و اسفندیار
کمال الملک
آشنایی با فیلم نامه نویسان معروف
آشنایی با نمونه ای از فیلم نامه با درون مایه ای حماسی
آزمون ماهانه
کنترل جروات نمونه سوال
پاسخ خود آزمایی ها
طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 3
مهر ماه
طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 3
آبان ماه
طرح درس :
ادبیات فارسی 3
نام و نام خانوادگی مدرس : زیبا سادات باقریان
پایه :
سوم دبیرستان
رشته :
علوم تجربی و ریاضی فیزیک
سال تحصیلی :
1388-1387
دبیرستان دخترانه امام رضا (ع ) (ناحیه 4)
هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان
آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها
توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال
ماهها
هفته ها
جلسه
روز و تاریخ
درس
موضوع و عنوان درس
هدف ویژه درس
فعالیت های دیگر
آبان
هفته اول
5
شنبه
4/8/87
تعطیل رسمی به مناسبت شهادت امام جعفر صادق
هفته دوم
6
شنبه
11/8/87
درس چهارم
پنجم
گاو
گل دسته ها و فلک
آشنایی باعناصر تشکیل دهنده داستان
تفاوت داستان های امروز و دیروز
آشنایی با نثر صریح توصیفی وطنز گونه جلال ال احمد
بررسی اشکالات اوراق امتحانی
نمایش فیلم
نقد و تحلیل جنبه های سیاسی اجتماعی ادبی و فرهنگی داستان غلامحسین ساعدی و جلال آل احمد
هفته سوم
7
شنبه
18/8/87
درس ششم
قاضی بست
آشنایی با تاریخ بیهقی
ونثر زنده و پر تپش او
پرسش گروهی
پاسخ خود آزمایی ها
کنترل دفاتر دانش آموزان
فعالیت گروهی
ارائه ی کتاب تاریخ بیهقی
برای آشنایی بیشتر دانش اموزان با این اثر ماندگار
هفته چهارم
8
شنبه
25/8/87
درس هفتم
بیهقی و هنر نویسندگی او
آشنایی با نمونه ای برگزیده از نقد وبرسی آثار ادبی
آزمون ماهانه
پاسخ خود آزمایی ها
کنترل جزوات نمونه سوال
کار گروهی
طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 3
آذر ماه
طرح درس :
ادبیات فارسی 3
نام و نام خانوادگی مدرس :
زیبا سادات باقریان
پایه :
سوم دبیرستان
رشته :
علوم تجربی و ریاضی فیزیک
سال تحصیلی :
1388-1387
دبیرستان دخترانه امام رضا (ع )
(ناحیه 4)
هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان
آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها
توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال
ماهها
هفته ها
جلسه
روز و تاریخ
درس
موضوع و عنوان درس
هدف ویژه درس
فعالیت های دیگر
آذر
هفته اول
9
شنبه
2/9/87
درس هشتم
خون خورشید
بانگ جرس
آشنایی با درون مایه ی ادب پایداری ونمونه های آن
بررسی اشکالات اوراق امتحانی
پرسش شعر حفظی
فعالیت گروهی
پاسخ خود آزمایی ها
هفته دوم
10
شنبه
9/9/87
درس نهم
و
دهم
تپه ی برهانی
باغ نگاه
ترانه ی من
آشنایی با نمونه های دیگر از ادبیات پایداری
آشنایی با نمونه های آثار ادبی جهان ومشترکات وپیوندهای آن با ادبیات فارسی
پرسش شفاهی
کنترل دفاتر دانش آموزان
فعالیت گروهی
پاسخ خود آزمایی ها
هفته سوم
11
شنبه
16/9/87
درس یازدهم
ققنوس
چشم به راه
آشنایی با داستان برون مرزی تا گور و نمونه ای از شعر او
پرسش گروهی
کنترل دفاتر دانش آموزان
کنترل جزوات نمونه سوال
فعالیت گروهی
پرسش شعر حفظی
هفته چهارم
12
شنبه
23/9/87
برگزاری آزمون مستمر
به منظور ارزشیابی پایانی و آماده سازی دانش آموزان برای شرکت در آزمون پایانی نیمه اول
آشنایی با داستان برون مرزی تا گور ونمونه ای از شعراو
هفته پنجم
13
شنبه
30/9/87
بررسی اشکالات اوراق امتحانی ، دوره ی کتاب، مروری بر نمونه سوالات امتحانات نهایی و آماده سازی دانش آموزان برای شرکت در آزمون پایانی نیمه ی اول با موفقیت
طرح درس سالانه ی ادبیات فارسی 3
دی ماه
طرح درس :
ادبیات فارسی 3
نام و نام خانوادگی مدرس :
زیبا سادات باقریان
پایه :
سوم دبیرستان
رشته :
علوم تجربی و ریاضی فیزیک
سال تحصیلی :
1388-1387
دبیرستان دخترانه امام رضا (ع )
(ناحیه 4)
هدف کلی درس : آشنایی با آثار برخی از بزرگان ادبی ، دینی ، عرفانی و علمی گذشته و معاصر ایران و جهان
آشنایی با ظرایف ادبی و توانایی به کار گیری درست آن ها
توانایی درک و بیان افکار ، ارزش ها ، مفاهیم و پیام های متون ادبی گذشته و حال
ماهها
هفته ها
جلسه
روز و تاریخ
درس
موضوع و عنوان درس
هدف ویژه درس
فعالیت های دیگر
دی
هفته اول
برگزاری امتحانات پایانی نیمه ی اول سال تحصیلی
هفته دوم
هفته سوم
هفته چهارم
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 5 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
نام درس: علومتجربی موضوع: انواع مخلوط مدت: 45 دقیقه
شمارهی طرح درس: نام مدرسه: تعداد دانشآموزان: نفر
نام دبیر: کلاس: اول 1 تاریخ: 30/9/83
صفحه کتاب: 37- 35
مشخصات کلی
آشنایی با مخلوط همگن و ناهمگن
هدف کلی
1- تعریف مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.
2- ویژگی3- های مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.
4- بتواند برای مخلوط همگن و ناهمگن مثال بزند.
5- مثال6- هایی که در زندگی روزانه در رابطه با این دو مخلوط می7- باشد نام ببرد.
8- بداند نام دیگر مخلوط همگن محلول است.
9- بداند که جداسازی مخلوط ناهمگن راحت10- تر است.
هدفهای رفتاری
اشاره به این موضوع که تمام چیزهای اطراف ما را خداوند آفریده از جمله مواد گوناگون و توجه به این مطلب که هستی و هر چه در آن است برای انسان آفریده شده و خلقت خاک، آب و هوا که نمونههایی از مخلوطهای همگن و ناهمگن است بیهوده نبوده و در خدمت انسان و برای بهتر زندگی کردن او و در نهایت به کمال مطلوب رسیدن او میباشد.
هدف دینی
کتاب درسی ـ گچ رنگی ـ وسایل آزمایش از قبیل لیوان، آب، نمک، شکر، قاشق، خاک، مقداری نخود و لوبیا و عدس، مقداری آجیل، بشقاب
وسایل کمک آموزشی
سخنرانی ـ بارش مغزی ـ پرسش و پاسخ، انجام آزمایش
روش و شیوهی تدریس
3 دقیقه
سلام، احوالپرسی از دانشآموزان، دقت در وضعیت جسمی و حضور و غیاب آنها کنترل تکالیف دانشآموزان
قبل از شروع درس
7 دقیقه
قبل از شروع درس برای آمادهسازی دانشآموزان برای درس جدید سؤالاتی از درس گذشته پرسیده میشود:
الف) انواع مواد را نام ببرید.
ب) تعریف عنصر چیست؟
ارزشیابی تشخیصی
ج) تعریف ماده مرکب چیست؟
د) مادهی خالص کدام است؟
هـ ) برای عنصر، ترکیب و خالص مثال بزنید. و) فرق مخلوط و خالص را بیان کنید.
5 دقیقه
برای ایجاد انگیزه دو لیوان برداشته مقداری آب در هر دو میریزیم به یکی مقداری نمک و به لیوان دیگر مقداری خاک اضافه میکنیم و هر دو را هم میزنیم و از یکی از بچهها میخواهیم که خاک را در آب پیدا کند و نشان دهد و از دانشآموز دیگر میخواهیم که نمک را در آب پیدا کند و نشان دهد البته دانشآموز دوم نمیتواند این کار را انجام دهد پس آیا نمکها کجاست؟ به دانشآموز دوم میگویم آب را چشیده و همخودش و هم سایر دانشآموزان را از وجود نمک مطلع کند سپس به دانشآموزان خبر دهد که آب شور میباشد. دانشآموزان میگویند و میپرسند سپس با آنکه آب شور است را دیده نمیشود و با همین سؤال درس جدید را ارائه میدهیم.
آمادهسازی و ایجاد انگیزه
7 دقیقه
تدریس درس جدید را به این ترتیب آغاز میکنیم: بررسی شکل کتاب صفحه 37- 35 ـ مطالعه کتاب
همانطور که دوستان شما آزمایش را انجام دادند متوجه شدید در هر دو لیوان مخلوط تشکیل شده ولی این دو مخلوط با هم تفاوت دارد. امروز با دو نوع مخلوط و تفاوت آنها آشنا میشوید، سپس روی تختهسیاه با اشاره دوباره به تعریف مخلوط و تفاوت آن با مادهی خالص انواع مخلوطها را مینویسیم و هر دو مخلوط یعنی همگن و ناهمگن را تعریف کرده و اشاره میکنیم که نام دیگر مخلوطهای همگن محلول است. دوباره برای دریافت بهتر موضوع درس دست به انجام آزمایش میزنیم، اینبار از دو گروه میخواهیم که آزمایش را انجام دهند و در حین آزمایش چکلیست مربوط به این دو گروه را هم تکمیل میکنیم
ارائهی درس جدید
.
گروه اول آزمایش اول با وسایل آب و لیوان و قاشق و شکر و گروه دوم آزمایش دوم با وسایل بشقاب، مقداری نخود، لوبیا و عدس. گروه اول شکر را در آب حل کرده و هم زده و دیگر شکر دیده نمیشود و نمیتوان آن را تشخیص داد و با چشیدن آب به این نتیجه میرسند که تمام آب شیرین شده و در همهجای لیوان شکر وجود دارد. گروه دوم در بشقابی مقداری نخود و لوبیا و عدس را با هم مخلوط کرده و سرگروه به هر یک از اعضای گروه مقداری از این مخلوط را میدهد و از آنها میپرسد آیا به همه به یک اندازه مخلوط داده است. که البته پاسخ دانشآموزان خیر است و این دانشآموزان نتیجه میگیرند که اجزای این مخلوط با چشم دیده شده و قابل تشخیص است و به هر کدام تعداد مساوی این مواد نرسیده و پخش نشده است. پس از اتمام آزمایش با روش بارش مغزی ویژگیهای این دو مخلوط را بهطور جداگانه روی تابلو نوشته و در نهایت دانشآموزان به این موضوع پی میبرند که مخلوط همگن اجزای آن قابل تشخیص نیست و بهطور یکنواخت پخش شده است و مخلوط ناهمگن اجزای آن قابل تشخیص است و بهطور یکنواخت پخش نشده است.
برای پایان درس برای اطمینان بیشتر از اینکه دانشآموزان درس را متوجه شدند از آنها میپرسیم که آجیل مخلوط ناهمگن است یا همگن و آنها با توجه به ویژگیهای مخلوطها و با دیدن آجیل و اینکه مقداری آجیل در دست بعضی از دوستان خود مشاهده میکنند که اجزای آن قابل تشخیص است و بهطور یکنواخت پخش نشده است، پس مخلوط ناهمگن است.
5 دقیقه
در این مرحله از درس ارائه شده خلاصه و جمعبندی به عمل آمده و در روی تابلو نوشته شده و سپس بهصورت پرسش از دانشآموزان سؤالاتی بهعمل میآید تا درس خلاصه شود:
تعریف مخلوط چیست؟
جمعبندی و خلاصه