دانلود طرح درس روزانه , طرح درس سالانه , فرم خام طرح درس word و pdf

d,فرم خام طرح درس روزانه قابل ویرایش,فرم طرح درس روزانه جدید,فرم خام طرح درس روزانه pdf ابتدایی,فرم خام طرح درس روزانه دبیرستان word,فرم طرح درس روزانه ابتدایی

دانلود طرح درس روزانه , طرح درس سالانه , فرم خام طرح درس word و pdf

d,فرم خام طرح درس روزانه قابل ویرایش,فرم طرح درس روزانه جدید,فرم خام طرح درس روزانه pdf ابتدایی,فرم خام طرح درس روزانه دبیرستان word,فرم طرح درس روزانه ابتدایی

طرح درس ریاضی دوم راهنمایی

طرح درس ریاضی دوم راهنمایی

طرح-درس-ریاضی-دوم-راهنماییلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 5 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏به‌نام‌خدا
‏نام درس: ‏ریاضی‏ مقطع تحصیلی: ‏دوم راهنمایی‏ زمان تدریس: ‏هر قسمت 20 دقیقه
‏موضوع درس: ‏مساحت (مربع، مستطیل، متوازی‌الاضلاع، مثلث) (لوزی، ذوزنقه)‏ نام دبیر: ‏کعبی‌نژادیان
‏کلی:
1- ‏فراگیران با روش محاسبه‌2- ی مساحت چهار ‏ضلعی‌3- ها آشنا می‌4- شوند.
5- ‏فراگیران با واحد اندازه‌6- گیری مساحت آشنا ‏می‌7- شوند.
8- ‏فراگیران با شیوه‌9- ی حل مسائل مربوط به ‏مساحت چهارضلعی‌10- ها و مثلث آشنا می‌11- شوند.
‏دینی:
‏یا دانا باش یا جویای دانایی وگرنه هلاک شوی. ‏مولا علی (ع)
1- ‏فراگیران با اهمیت دانش و دانایی در زندگی ‏آشنا می‌شوند.
‏رفتاری:
1- ‏فراگیران بتوانند مساحت شکل‌2- ها را به کمک ‏مساحت‌3- یاب اندازه‌4- گیری کنند.
5- ‏فراگیران بتوانند مساحت به‌6- دست آمده را ‏با واحد سطح بیان کنند.
7- ‏فراگیران با همکاری اعضای گروه بتوانند یک ‏مستطیل را به یک متوازی‌8- الاضلاع تبدیل کنند.
9- ‏به‌10- طور کلی فراگیران با همکاری اعضای ‏گروه بتوانند یک شکل (چهارضلعی) را به شکل دیگر تبدیل کنند و قانون ابقای مساحت را ‏توضیح دهند.
11- ‏فراگیران برای یافتن دستور مساحت شکل‌12- ‏ها با هم مشورت می‌13- نمایند.
14- ‏فراگیران با همکاری اعضای گروه در رابطه با ‏درس پرسش‌15- هایی را مطرح می‌16- کنند.
17- ‏فراگیر با راهنمایی معلم و کمک اعضای گروه ‏پاسخ سؤالات مطرح شده را پیدا می‌18- کند.
‏کتاب، تخته‌سیاه، گچ سفید و رنگی، مقوای سفید و رنگی، قیچی، چسب، ‏تخته ماهوتی
‏وسایل و رسانه‌ها
‏تلفیقی (یادگیری ـ مشارکتی، پرسش و پاسخ، توضیحی)
‏روش تدریس
‏یادآوری درس گذشته: (چهارضلعی‌ها)
‏ابتدا سؤالاتی درباره‌ی چهارضلعی‌ها می‌پرسم و ‏به کمک پرسش‌های مطرح شده خاصیت‌های چهارضلعی‌های مهم را یادآوری ‏می‌کنم.
‏ارزشیابی تشخیصی
  ‏می‌خواهیم کف نمازخانه‌ی مدرسه ‏را موکت کنیم. برای آنکه بفهمیم چقدر موکت نیاز داریم چه کنیم؟ دانش‌آموزان پاسخ ‏می‌‌دهند: (مساحت نمازخانه را محاسبه کنیم.)
  ‏یک نقاش دیوارهای خانه را رنگ ‏کرده و به ازای هر مترمربع دیوار مبلغ معینی از ما پول خواسته. برای آنکه مطمئن ‏شویم مبلغی که در پایان کار از ما خواهد گرفت، درست است چه کنیم؟ دانش‌آموزان پاسخ ‏می‌دهند: (مساحت دیوارهای خانه را محاسبه کنیم.)
‏آماده‌سازی
‏فعالیت‌دانش‌آموزان
‏فعالیت‌ معلم
 
  ‏فراگیران انجام می‌دهند.
  ‏به چهارضلعی‌هایی که در اختیار دارید توجه کنید و محیط چهارضلعی‌ها را به من نشان ‏دهید.
  ‏فراگیران پاسخ می‌دهند: دور تا دور شکل.
  ‏محیط یعنی کجای شکل؟
  ‏فراگیران انجام می‌دهند.
  ‏حالا مساحت شکل را به من نشان دهید.
  ‏فراگیران پاسخ می‌دهند: سطح شکل، رویه‌ی شکل
  ‏مساحت یعنی کجای شکل؟
  ‏دانش‌آموزان توجه می‌کنند.
  ‏پس از یادآوری واحد طول و اجزای آن به‌کمک مساحت‌یاب واحد مساحت را معرفی ‏می‌کنم.
  ‏فراگیران مساحت مربع و مستطیل را به‌دست می‌آورند.
  ‏مساحت مستطیل و مربعی که در اختیار دارید به کمک مساحت‌یاب به‌دست ‏آورید.
  ‏فراگیران پاسخ می‌دهند.
  ‏طول مستطیل چند سانتی‌متر است؟
  ‏فراگیران پاسخ می‌دهند.
  ‏عرض مستطیل چند سانتی‌متر است؟
  ‏فراگیران پاسخ ‏می‌دهند:
‏عرض * طول = مساحت ‏مستطیل
  ‏با توجه به مساحت مستطیل که حساب کرده بودید می‌توانید دستور به دست‌ آوردن مستطیل ‏را بگویید.
  ‏فراگیران پاسخ می‌دهند.
  ‏ضلع مربع چند سانتی‌متر است؟
  ‏مجذور یک ضلع = مساحت مربع
  ‏با توجه به مساحت مربع که محاسبه کرده بودید می‌توانید دستور به‌دست آوردن مربع را ‏بگویید.
  ‏فراگیران انجام می‌دهند.
  ‏روی هر مستطیل یک خط کشیده‌ایم. این قسمت را قیچی کنید و یک متوازی‌الاضلاع ‏بسازید.
  ‏فراگیران پاسخ می‌دهند: (قاعده)
  ‏طول مستطیل کجای این متوازی‌الاضلاع است؟
  ‏فراگیران پاسخ می‌دهند: (ارتفاع)
  ‏به‌کمک دستور محاسبه مستطیل ‏می‌توانید مساحت متوازی‌الاضلاع را به‌دست آورید. این قسمت را پای تخته ‏می‌نویسم.
S = S
‏قاعده متوازی‌الاضلاع = طول مستطیل
‏ارتفاع * قاعده = S
‏ارتفاع متوازی‌الاضلاع = عرض مستطیل
 ‏دانش‌آموزان شکل‌ها را قیچی می‌کنند و شکل جدید را می‌سازند و به کمک ‏مساحت متوازی‌الاضلاع روش محاسبه‌ی مساحت مثلث و لوزی و ذوزنقه را
‏به‌دست ‏می‌آورند.
  ‏به کمک متوازی‌الاضلاع مساحت مثلث و به کمک متوازی‌الاضلاع مساحت لوزی و به کمک دو ‏ذوزنقه اول یک متوازی‌الاضلاع می‌سازیم و به کمک آن مساحت ذوزنقه را محاسبه ‏می‌کنیم.
‏خلاصه مطالب مطرح‌شده با مشارکت گروه‌ها بیان ‏می‌شود.
‏جمع‌بندی مطالب
‏برای این بخش 1 یا 2 سؤال مطرح می‌کنیم. (بستگی ‏به زمان)
‏ارزشیابی تکوینی
‏برای گروه‌هایی که پاسخ درست را می‌گویند ‏به‌عنوان تشویق یک علامت مثبت و در صورتی که فقط یک گروه یا فقط یک نفر به سؤال ‏پاسخ دهد، علاوه بر علامت مثبت یک کارت امتیاز داده می‌شود.
1- ‏مساحت ذوزنقه‌2- ی مقابل را به دست ‏آورید.
 
 
 
 
 
 
 
 ‏پس از تدریس مساحت (مربع، مستطیل ‏و متوازی‌الاضلاع و مثلث) کار در کلاس صفحه‌ی 171 و 173 توسط دانش‌آموزان در کلاس ‏حل می‌شود.
 ‏پس از تدریس مساحت (لوزی و ‏ذوزنقه) کار در کلاس صفحه‌ی 177 توسط دانش‌آموزان در کلاس حل می‌شود.
 ‏مسئله‌های صفحه‌ی 180 به‌عنوان ‏تکلیف منزل تعیین می‌شود.
‏توضیح: مساحت‌یاب را می‌توانیم از جنس مقوا یا ‏از جنس طلق شفاف بسازیم به این ترتیب که یک طلق شفاف را به مربع‌های یک سانتی‌متری ‏تقسیم می‌کنیم.
‏می‌توان این کار را قبل از تدریس مساحت ‏به‌عنوان انجام کار عملی از دانش‌آموزان خواست. مانند نمونه‌ی زیر:
 
 
 
 
 
‏تعیین تکلیف

 

دانلود فایل

طرح درس ریاضیات 1 دبیرستان

طرح درس ریاضیات 1 دبیرستان

طرح-درس-ریاضیات-1-دبیرستانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 6 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏طرح درس کامل ریاضیات (1)
‏ماه
‏هفته
‏شنبه
‏چهارشنبه
‏پنجشنبه
‏مهر
‏هفته اول
‏آشنایی با دانش آموزان- تعیین قوانین کلاس-تدریس یادآوری N‏ و Z‏(‏ص‏7-2)
‏حل تمرین- تدریس اعداد گویا‏ (ص11-8)
‏حل تمرین ‏–‏ رفع اشکال ‏–‏ آزمون کوتاه
‏هفته دوم
‏تدریس اعداد حقیقی و حل تمرین (ص 17-14)
‏تعطیل
‏تعطیل
‏هفته سوم
‏حل تمرین کتاب و سوالات ‏تکمیلی‏ ارائه شده
‏تدریس نمادها و حل سوالات اضافی‏ ‏ (ص25-20)
‏حل تمرین ‏–‏ مرور فصل اول-رفع اشکال
‏هفته چهارم
‏آزمون کلی فصل اول-ارائه پاسخها و بررسی علت اشتباهات دانش آموزان
‏تدریس مجموعه ها (ص 34-28)
‏حل تمرین- تدریس اجتماع؛ اشتراک؛ تفاضل (39-35)
‏آبان
‏هفته اول
‏تعطیل
‏حل تمرین کتاب و سوالات تکمیلی
‏تدریس مجموعه های متناهی و نامتناهی و مشخص کردن مجموعه ها (ص43-41)
‏هفته دوم
‏حل تمرین ‏–‏ مرور فصل دوم - رفع اشکال
‏آزمون کلی فصل دوم- ارائه پاسخها و بررسی علت اشتباهات دانش آموزان
‏تدریس به توان رساندن(ص50-46)
‏هفته سوم
‏حل تمرین کتاب و سوالات تکمیلی
‏تدریس توان صفر و نماد علمی (ص 57-52)
‏حل تمرین ‏–‏ تدریس ریشه گیری و چهار عمل اصلی روی آن (ص 63-58)
‏طرح درس کامل ریاضیات (1)
‏ماه
‏هفته
‏شنبه
‏چهارشنبه
‏پنجشنبه
‏مهر
‏هفته اول
‏آشنایی با دانش آموزان- تعیین قوانین کلاس-تدریس یادآوری N‏ و Z‏(‏ص‏7-2)
‏حل تمرین- تدریس اعداد گویا‏ (ص11-8)
‏حل تمرین ‏–‏ رفع اشکال ‏–‏ آزمون کوتاه
‏هفته دوم
‏تدریس اعداد حقیقی و حل تمرین (ص 17-14)
‏تعطیل
‏تعطیل
‏هفته سوم
‏حل تمرین کتاب و سوالات ‏تکمیلی‏ ارائه شده
‏تدریس نمادها و حل سوالات اضافی‏ ‏ (ص25-20)
‏حل تمرین ‏–‏ مرور فصل اول-رفع اشکال
‏هفته چهارم
‏آزمون کلی فصل اول-ارائه پاسخها و بررسی علت اشتباهات دانش آموزان
‏تدریس مجموعه ها (ص 34-28)
‏حل تمرین- تدریس اجتماع؛ اشتراک؛ تفاضل (39-35)
‏آبان
‏هفته اول
‏تعطیل
‏حل تمرین کتاب و سوالات تکمیلی
‏تدریس مجموعه های متناهی و نامتناهی و مشخص کردن مجموعه ها (ص43-41)
‏هفته دوم
‏حل تمرین ‏–‏ مرور فصل دوم - رفع اشکال
‏آزمون کلی فصل دوم- ارائه پاسخها و بررسی علت اشتباهات دانش آموزان
‏تدریس به توان رساندن(ص50-46)
‏هفته سوم
‏حل تمرین کتاب و سوالات تکمیلی
‏تدریس توان صفر و نماد علمی (ص 57-52)
‏حل تمرین ‏–‏ تدریس ریشه گیری و چهار عمل اصلی روی آن (ص 63-58)
‏هفته چهارم
‏حل تمرین ‏–‏ مرور فصل ‏س‏وم - رفع اشکال
‏آزمون کلی فصل سوم- ارائه پاسخها و بررسی علت اشتباهات دانش آموزان
‏تدریس تفریق و قرینه اعداد ‏–‏ تقسیم و معکوس اعداد (ص 71-68)
‏آذر
‏هفته اول
‏حل تمرین- تدریس عبارتهای جبری(ص 77-72)
‏حل تمرین ‏–‏ تدریس جمع وضرب چند جمله ایها‏ ‏(ص80-78)
‏حل تمرین ‏–‏ تدریس اتحادها و تجزیه ها(ص84-81)
‏هفته دوم
‏حل تمرین- تدریس ادامه اتحادها (ص 88-84)
‏حل تمرین ‏–‏ مرور فصل چهارم - رفع اشکال
‏آزمون کلی فصل چهارم- ارائه پاسخها و بررسی علت اشتباهات دانش آموزان
‏هفته سوم
‏حل تمرین ‏–‏مرور و رفع اشکال فصل اول
‏آزمون کوتاه فصل اول- حل تمرین ‏–‏مرور و رفع اشکال فصل دوم
‏آزمون کوتاه فصل دوم- حل تمرین ‏–‏مرور و رفع اشکال فصل سوم
‏هفته چهارم
‏آزمون کوتاه فصل سوم- حل تمرین ‏–‏مرور و رفع اشکال فصل چهارم
‏تعطیل
‏بهمن
‏هفته اول
‏تدریس ‏معادلات درجه اول و معادله خط (96-92)
‏حل تمرین- تدریس رابطه خطی(ص 103-97)
‏حل تمرین کتاب و سوالات تکمیلی- رفع اشکال
‏هفته دوم
‏آزمون کوتاه- تدریس شیب(ص111-105)
‏حل تمرین- تدریس معادله خط و خطهای عمود برهم ( ص 117-113)
‏حل تمرین- تدریس دستگاه معادلات خطی(120-118)
‏هفته سوم
‏حل تمرین- تدریس حل دستگاه به روش جایگذاری و فاصله دو نقطه(125-121)
‏حل تمرین ‏–‏ مرور فصل پنجم - رفع اشکال
‏آزمون کلی فصل پنجم- ارائه پاسخها و بررسی علت اشتباهات دانش آموزان
‏هفته چهارم
‏تدریس نسبت مثلثاتیtan(t)‏(ص132-128)
‏حل تمرین- تدریس sin(t)‏(ص135-133)
‏حل تمرین-‏تدریس cos(t) ‏(ص138-136)
‏اسفند
‏هفته اول
‏حل تمرین- تدریس شیب خط و روابط بین نسبتهای مثلثاتی (ص141-139)
‏حل تمرین ‏–‏ مرور فصل ششم - رفع اشکال
‏تعطیل
‏هفته دوم
‏آزمون کلی فصل ششم- ارائه پاسخها و بررسی علت اشتباهات دانش آموزان
‏تدریس عبارتهای گویا(ص149-146)
‏حل تمرین- تدریس اعمال جبری و ساده کردن(ص153-150)
‏هفته سوم
‏حل تمرین کتاب و سوالات تکمیلی- رفع اشکال
‏تدریس تقسیم چند جمله ایها(ص157-154)
‏حل تمرین- تدریس عبارتهای رادیکالی(ص160-158)
‏هفته چهارم
‏حل تمرین ‏–‏ مرور فصل هفتم - رفع اشکال
‏آزمون کلی فصل هفتم- ارائه پاسخها و بررسی علت اشتباهات دانش آموزان
‏تعطیل
‏فروردین
‏هفته سوم
‏تدریس حل معادلات درجه دوم به روش آزمون و خطا(ص 165-162)
‏حل تمرین- تدریس روش هندسی(ص168-166)
‏حل تمرین ‏–‏تدریس روشهای خوارزمی،تجزیه و مربع کامل کردن(ص171-168)
‏هفته چهارم
‏حل تمرین- تدریس فرمول کلی‏(ص174-172)
‏حل تمرین ‏–‏ مرور فصل هشتم - رفع اشکال
‏آزمون کلی فصل هشتم- ارائه پاسخها و بررسی علت اشتباهات دانش آموزان
‏اردیبهشت
‏هفته اول
‏تدریس نامعادلات(ص179-176)
‏حل تمرین- تدریس روش حل نامعادلات(185-180)
‏حل تمرین ‏–‏ مرور فصل نهم- رفع اشکال
‏هفته دوم
‏آزمون کلی فصل نهم- ارائه پاسخها و بررسی علت اشتباهات دانش آموزان
‏حل تمرین ‏–‏ مرور فصلهای اول ، دوم و سوم - رفع اشکال
‏آزمون کلی فصلهای اول ، دوم و سوم - ارائه پاسخها و بررسی علت اشتباهات دانش آموزان

 

دانلود فایل

طرح درس ریاضی اول ابتدایی

طرح درس ریاضی اول ابتدایی

طرح-درس-ریاضی-اول-ابتداییلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 3 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏طرح درس ریاضی اول ابتدایی
‏ ‏
‏طرح ‏درس ریاضی پایه اول ابتدایی‏
‏ ‏
‏مشخصات درس کلی‏
‏نام درس : ریاضی‏         ‏ زنگ اجرا : اول‏           ‏ نام مدرسه :
‏موضوع : تفریق‏            ‏ زمان : 45 دقیقه‏  ‏ ‏       ‏تعداد : 30 نفر‏
‏صفحه : 81‏    ‏ ‏             ‏مکان : کلاس درس‏     ‏ سال : 89-88‏
‏نام مجری :‏   ‏ ‏تاریخ :‏                 ‏ پایه : اول‏
‏ 
‏زمان
‏ 
‏اهداف کلی‏
‏آشنایی کامل با مفهوم تفریق ( شناختی )‏
‏توانایی انجام عمل تفریق ( مهارت )‏
‏علاقمندی به درس ریاضی ( نگرشی )‏
‏ 
‏ ‏
‏ 
‏ 
‏ 
‏ ‏
‏ ‏
‏اهداف رفتاری‏
‏در پایان درس فراگیر به اهداف زیر دست می یابد:‏
‏علامت تفریق را با شناخت مفهوم آن می نویسد.‏
‏برای شکل تفریق می نویسد.‏
‏برای عبارت تفریق شکل ترسیم می کند.‏
‏باقیمانده تفریق را می شناسد یا اشیاء درون کیسه نشان می دهد.‏
‏داستان یا چند جمله ی کوتاه را بیان می کند که مفهوم تفریق را می رساند.‏
‏تمرین ص 81 را درت می نویسد.‏
‏به سئوالهای کتاب با علاقه پاسخ می دهد.‏
‏در گروه با دوستان خود همکاری می کند و در صورتی دوستان او کمک بخواهد به آنان کمک می کند.‏
‏ 
‏ ‏
‏ 
‏مفاهیم کلیدی‏
‏علامت تفریق ‏–‏ مفهوم باقیمانده‏
‏علامت = عبارات تفریق
‏ 
‏ ‏

‏وسایل کمک آموزشی
‏تصویرهای مختلف میو هها و حیوانات ‏–‏ ماشین های اسباب بازی ‏–‏ ماسک خرگوش ‏–‏ هویچ ‏–‏ کیسه حساب ‏–‏ تخته پاکن ‏–‏ کتاب ریاضی ‏–‏ گچ ‏–‏ تخته پاکن ‏–‏ تابلو
 
 
‏الگو و روش‏
 
‏الگو : ایفای نقش و مشارکتی‏
‏روش : پرسش و پاسخ و توضیحی‏
 
‏ 
‏ 
‏ ‏
‏ارزشیابی ورودی‏
‏به تصاویر پرندگان روی درخت نگاه کنید . چند تا پرنده روی درخت بودند ؟ چند تا می روند ؟ چند تا می مانند؟‏
‏تعدادی شکل به فراگیران نشان می دهیم و سئوال می شود چند تا از ‏–‏ را برداشتیم ؟ چند تا ماند ؟ تفریق آن را بگو‏
‏ 
‏3
‏ ‏
‏ایجاد انگیزه‏
‏یکی از فراگیران را که خجالتی است انتخاب می کنیم و ماسک خرگوش را به صورت او می زنیم . طبق توضیحی کوتاه به او می گوییم که در کلاس گردش ‏کند و با خود بگوید چقدر گرسنه ام و به دنبال هویچ بگردد . یکدفعه در جنگل چشمش به تعدادی هویج بیفتد هویچ ها را چهار عدد انتخاب می کنیم . خرگوش با دیدن آنها یک هویچ را می خورد و پس از آن به گردش خود ادامه می دهد.‏
‏  
‏ 
‏3

‏ 
‏ ‏
‏ 
‏ ‏
‏ 
‏فعالیت های معلم‏
‏یکی از دانش آموزان نمایش را توضیح می دهد.‏
‏تفریق مربوط به داستان را بگویید.‏
‏معلم با استفاده از ماشین های اسباب بازی 5 ماشین را نشان می دهد که 4 تا از آنها از جاده بیرون می رود.‏
‏چند ماشین در خیابان بودند؟‏
‏چند تا از مسیر خارج شدند؟‏
‏فعالیت های دانش آموز‏
‏داستان را بیان می کند‏
‏فراگیران پاسخ می دهد. 1 از 4‏
‏پاسخ می دهد.‏
‏پاسخ می دهد.
‏پاسخ می دهد.‏
‏ 
‏ 
‏ 
‏ 
‏ 
‏10

 

دانلود فایل

طرح درس سالانه علوم اول راهنمایی

طرح درس سالانه علوم اول راهنمایی

طرح-درس-سالانه-علوم-اول-راهنماییلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 4 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏ 
‏ 
‏نام‌ درس: ‏علوم‌تجربی ‏موضوع: ‏انواع ‏مخلوط ‏مدت: 45 ‏دقیقه
‏شماره‌ی طرح درس: نام مدرسه: ‏تعداد دانش‌آموزان: نفر
‏نام دبیر: کلاس: ‏اول 1 ‏تاریخ: 30/9/83
‏صفحه کتاب: 37- 35
‏مشخصات کلی
‏آشنایی با مخلوط همگن و ناهمگن
‏هدف کلی
1- ‏تعریف مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.
2- ‏ویژگی‌3- های مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.
4- ‏بتواند برای مخلوط همگن و ناهمگن مثال بزند.
5- ‏مثال‌6- هایی که در زندگی روزانه در رابطه ‏با این دو مخلوط می‌7- باشد نام ببرد.
8- ‏بداند نام دیگر مخلوط همگن محلول است.
9- ‏بداند که جداسازی مخلوط ناهمگن راحت‌10- تر ‏است.
‏هدف‌های رفتاری
‏اشاره به این موضوع که تمام چیزهای اطراف ما را خداوند آفریده از ‏جمله مواد گوناگون و توجه به این مطلب که هستی و هر چه در آن است برای انسان آفریده ‏شده و خلقت خاک، آب و هوا که نمونه‌هایی از مخلوط‌های همگن و ناهمگن است بیهوده ‏نبوده و در خدمت انسان و برای بهتر زندگی کردن او و در نهایت به کمال مطلوب رسیدن ‏او می‌باشد.
‏هدف دینی
‏کتاب درسی ـ گچ رنگی ـ وسایل آزمایش از قبیل لیوان، آب، نمک، شکر، ‏قاشق، خاک، مقداری نخود و لوبیا و عدس، مقداری آجیل، بشقاب
‏وسایل کمک آموزشی
‏سخنرانی ـ بارش مغزی ـ پرسش و پاسخ، انجام آزمایش
‏روش و شیوه‌ی تدریس
3 ‏دقیقه
‏سلام، احوالپرسی از دانش‌آموزان، دقت در وضعیت جسمی و حضور و غیاب ‏آنها کنترل تکالیف دانش‌آموزان
‏قبل از شروع درس
7 ‏دقیقه
‏قبل از شروع درس برای آماده‌سازی دانش‌آموزان ‏برای درس جدید سؤالاتی از درس گذشته پرسیده می‌شود:
‏الف) انواع مواد را نام ببرید.
‏ب) تعریف عنصر چیست؟
‏ج) تعریف ماده مرکب چیست؟
‏د) ماده‌ی خالص کدام است؟
‏هـ ) برای عنصر، ترکیب و خالص مثال بزنید. و) ‏فرق مخلوط و خالص را بیان کنید.
‏ارزشیابی تشخیصی
5 ‏دقیقه
‏برای ایجاد انگیزه دو لیوان برداشته مقداری آب در هر دو می‌ریزیم ‏به یکی مقداری نمک و به لیوان دیگر مقداری خاک اضافه می‌کنیم و هر دو را هم می‌زنیم ‏و از یکی از بچه‌ها می‌خواهیم که خاک را در آب پیدا کند و نشان دهد و از دانش‌آموز ‏دیگر می‌خواهیم که نمک را در آب پیدا کند و نشان دهد البته دانش‌آموز دوم نمی‌تواند ‏این کار را انجام دهد پس آیا نمک‌ها کجاست؟ به دانش‌آموز دوم می‌گویم آب را چشیده و ‏هم‌خودش و هم سایر دانش‌آموزان را از وجود نمک مطلع کند سپس به دانش‌آموزان خبر دهد ‏که آب شور می‌باشد. دانش‌آموزان می‌گویند و می‌پرسند سپس با آنکه آب شور است را ‏دیده نمی‌شود و با همین سؤال درس جدید را ارائه می‌دهیم.
‏آماده‌سازی و ایجاد انگیزه
7 ‏دقیقه
‏تدریس درس جدید را به این ترتیب آغاز می‌کنیم: ‏بررسی شکل کتاب صفحه 37- 35 ـ مطالعه کتاب
‏همان‌طور که دوستان شما آزمایش را انجام دادند ‏متوجه شدید در هر دو لیوان مخلوط تشکیل شده ولی این دو مخلوط با هم تفاوت دارد. ‏امروز با دو نوع مخلوط و تفاوت آنها آشنا می‌شوید، سپس روی تخته‌سیاه با اشاره ‏دوباره به تعریف مخلوط و تفاوت آن با ماده‌ی خالص انواع مخلوط‌ها را می‌نویسیم و هر ‏دو مخلوط یعنی همگن و ناهمگن را تعریف کرده و اشاره می‌کنیم که نام دیگر مخلوط‌های ‏همگن محلول است. دوباره برای دریافت بهتر موضوع درس دست به انجام آزمایش می‌زنیم، ‏این‌بار از دو گروه می‌خواهیم که آزمایش را انجام دهند و در حین آزمایش چک‌لیست
‏ارائه‌ی درس جدید
‏مربوط به این دو گروه را هم تکمیل می‌کنیم.
‏گروه اول آزمایش اول با وسایل آب و لیوان و ‏قاشق و شکر و گروه دوم آزمایش دوم با وسایل بشقاب، مقداری نخود، لوبیا و عدس. گروه ‏اول شکر را در آب حل کرده و هم زده و دیگر شکر دیده نمی‌شود و نمی‌توان آن را تشخیص ‏داد و با چشیدن آب به این نتیجه می‌رسند که تمام آب شیرین شده و در همه‌جای لیوان ‏شکر وجود دارد. گروه دوم در بشقابی مقداری نخود و لوبیا و عدس را با هم مخلوط کرده ‏و سرگروه به هر یک از اعضای گروه مقداری از این مخلوط را می‌دهد و از آنها می‌پرسد ‏آیا به همه به یک اندازه مخلوط داده است. که البته پاسخ دانش‌آموزان خیر است و این ‏دانش‌آموزان نتیجه می‌گیرند که اجزای این مخلوط با چشم دیده شده و قابل تشخیص است و ‏به هر کدام تعداد مساوی این مواد نرسیده و پخش نشده است. پس از اتمام آزمایش با روش ‏بارش مغزی ویژگی‌های این دو مخلوط را به‌طور جداگانه روی تابلو نوشته و در نهایت ‏دانش‌آموزان به این موضوع پی می‌برند که مخلوط همگن اجزای آن قابل تشخیص نیست و ‏به‌طور یکنواخت پخش شده است و مخلوط ناهمگن اجزای آن قابل تشخیص است و به‌طور ‏یکنواخت پخش نشده است.
‏برای پایان درس برای اطمینان بیشتر از اینکه ‏دانش‌آموزان درس را متوجه شدند از آنها می‌پرسیم که آجیل مخلوط ناهمگن است یا همگن ‏و آنها با توجه به ویژگی‌های مخلوط‌ها و با دیدن آجیل و اینکه مقداری آجیل در دست ‏بعضی از دوستان خود مشاهده می‌کنند که اجزای آن قابل تشخیص است و به‌طور یکنواخت ‏پخش نشده است، پس مخلوط ناهمگن است.
5 ‏دقیقه
‏در این مرحله از درس ارائه شده خلاصه و ‏جمع‌بندی به عمل آمده و در روی تابلو نوشته شده و سپس به‌صورت پرسش از دانش‌آموزان ‏سؤالاتی به‌عمل می‌آید تا درس خلاصه شود:
‏تعریف مخلوط چیست؟
‏انواع مخلوط را نام ‏ببرید.
‏ویژگی‌های مخلوط همگن و ناهمگن ‏چیست؟
‏برای هر مخلوط مثال ‏بزنید؟
‏جمع‌بندی و خلاصه
5 ‏دقیقه
‏برای این مرحله از تدریس از دانش‌آموزان سؤالی پرسیده می‌شود و ‏باید افراد گروه برای جواب مشورت کرده و جواب توسط منشی گروه نوشته شود سپس جواب هر ‏گروه را بررسی کرده و در نهایت همه‌ی گروه‌ها را تشویق و به گروه برتر جایزه داده ‏شود و سؤال این است «آیا هوا مخلوط همگن است یا ناهمگن»
‏ارزشیابی پایانی

 

دانلود فایل

طرح درس زبان فارسی

طرح درس زبان فارسی

طرح-درس-زبان-فارسیلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 3 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏طرح درس - درس هیجدهم زبان فارسی2
‏نام و نام خانوادگی :                    شهرستان :                استان مازندران       صفحه 35
‏نام درس :گروه اسمی (2) /موضوع درس :شناخت اسم و گروه اسمی/ هدف کلّی :آشنایی با کاربرد گروه اسمی در جمله/ مدّت :90دقیقه
‏رئوس مطالب
‏ 
‏هدف های جزئی
‏رفتار ورودی
‏ارزشیابی تشخیصی
‏نتیجه
‏هدف های رفتاری
‏وابسته های اسم
‏وابسته پیشین
‏ساخت صفت بیانی
‏مضاف و مضاف الیه
‏اضافه تعلقّی
‏اضافه غیر تعلّقی
‏ 
‏ 
‏ 
‏حدودانتظار: در پایان این درس دانش آموز:
‏مفهوم گروه اسمی را می فهمد.
‏وابسته ها را می شناسد.
‏پیشین یا پسین بودن وابسته ها را می داند.
‏ساختمان صفت بیانی را می شناسد.
‏مفهوم مضاف ومضاف الیه می فهمد.
‏مفهوم اضافه تعلّقی و غیر تعلّقی را  درک می کند.
‏ازدانش آموزان انتظار داریم قبل از شروع درس جدید :
‏گروه اسمی را به همراه مثال تعریف می کند.
‏وابسته ها را با مثال معرفی می کند.
‏برای وابسته پیشین مثال ذکر می کند.
‏برای وابسته پسین مثال ذکر می کند.
‏برای انواع صفت مثال ذکر می کند.
‏مضاف و مضاف الیه را با مثال توضیح می دهد.
‏اضافه تعلّقی و غیر تعلّقی را با مثال توضیح می دهد.
‏گروه اسمی رابه همراه مثال تعریف کنید.
‏وابسته ها را در جمله ای نشان دهید.
‏وابسته پیشین بودن کلمه را در جمله اثبات کنید.
‏وابسته پسین بودن کلمه را در جمله اثبات کنید.
‏برای انواع صفت مثال ذکر کنید.
‏برای مضاف و مضاف الیه مثال ذکر کنید.
‏در مورد اضافه تعلّقی و غیر تعلّقی توضیح دهید.
‏درزمان اجرای طرح اگر دانش آموزان به سوالات ارزشیابی تشخیصی پاسخ دهند نتیجه می گیریم که آماده یادگیری مطالب جدید هستند.
‏یک مثال برای گروه اسمی طراحی کند.
‏وابسته ها را در جمله نشان دهد.
‏وابسته پیشین بودن کلمه را در جمله نشان دهد.
‏وابسته پسین بودن کلمه را در جمله نشان دهد.
‏برای انواع صفت مثال ذکر کند.
‏برای مضاف و مضاف الیه مثال ذکر کند.
‏در موردتفاوت اضافه تعلّقی و اضافه غیر تعلّقی توضیح دهد.
‏ 
‏نام و نام خانوادگی :                    شهرستان :                استان مازندران                 صفحه 36
‏نام درس :گروه اسمی (2) /موضوع درس :شناخت اسم و گروه اسمی/ هدف کلّی :آشنایی با کاربرد گروه اسمی در جمله/ مدّت :90دقیقه
‏ 
‏مراحل تدریس
‏فرصت
‏روش تدریس
‏مواد
‏فعالیت
‏ارزشیابی
‏الف : فعالیت های مقدماتی :سلام و احوال پرسی ، حضور و غیاب ، بازدید از تکالیف ، ارزشیابی تشخیصی
‏ایجاد انگیزه :یک مثال از گروه اسمی را نوشته و از اسلاید power‏ point‏ جهت ارائه بهتر استفاده می نمایم واز دانش آموزان می خواهم تا در مورد آن به سوالات اولیه پاسخ دهد.
‏معرفی درس جدید و بیان اهداف
‏ب:ارائه درس جدید :ابتدا باری گروه اسمی جمله ای را می نویسم و در مورد وابسته های آن توضیح می دهم و سپس از دانش آموزان می خواهم در مورد وابسته بودن کلمات وابسته با هم دیگر تبادل نظر کنند.
‏اقسام وابسته ها را به همراه اسلاید نشان می دهم و از دانش آموزان می خواهم به صورت گروهی مفهوم در باره مفهوم پیشین یا پسین بودن واژه ها با هم تبادل نظر کنند.
‏در مورد مضاف و مضاف الیه و انواع اضافه های تعلّقی و غیر تعلّقی به همراه مثال به شرح اختلاف آن ها می پردازم و سپس از دانش آموزان می خواهم به صورت گروهی در باره موارد یاد شده به بحث و تبادل نظر بپردازند.
‏ج: فعالیت های پایانی :فرصت سوال کردن به فراگیران می دهم.درس را با استفاده از نرم افزارهای کمک آموزشی که به همراه دارم با کمک فراگران جمع بندی می کنم.تعیین تکلیف :حل تمرینات صفحه  و تحقیق گروهی در مورد «کاربرد گروه اسمی در نگارش مقاله وپژوهش»
‏در پایان:
‏- فرصت سؤال به فراگیران می دهم.
‏- درس را به کمک آنها جمع بندی می کنم.
‏- ارزشیابی پایانی را انجام می دهم .
‏- فعالیت های منزل را تعیین می کنم.
‏ 
‏15
‏ 
‏ 
‏ 
‏55
‏ 
‏ 
‏ 
‏20
‏توضیحی
‏پرسش و پاسخ
‏بحث گروهی
‏همیاری
‏نمایشی
‏اکتشافی
‏حل مساله
‏کتاب درسی
‏پروژکتور
‏اسلاید
‏طلق شفاف
‏پرده نمایش
‏گچ
‏تخته سیاه
‏ارائه تکلیف
‏شرکت در کار گروهی
‏پاسخ به سوالات
‏مشارکت در استفاده از وسایل آموزشی
‏مشارکت در جمع بندی مطالب
‏به کار گیری راهبردهای یادگیری فرا شناختی برای بهبود یادگیری
‏گروه اسمی را به همراه تعریف کنید.
‏برای انواع وابسته ها با مثال توضیح لازم را بدهید.
‏صفت بیانی را به همراه مثال تعریف کنید.
‏مضاف و مضاف الیه چه تفاوتی با موصوف و صفت دارد؟
‏تفاوت اضافه تعلّقی با اضافه غیر تعلّقی چیست؟

 

دانلود فایل